středa 27. června 2018

Krakatit [Audiokniha]


Autor: Karel Čapek
Interpret: Jiří Štědroň
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: Socha
Délka: 12:54 h

Anotace: Románu Krakatit Karla Čapka bude brzy 100 let, což je úctyhodný věk, přesto může mít i jeho dnešní čtenář pocit, že se jedná o knížku současnou. Ing. Prokop hledá odpověď na navýsost živou, aktuální otázku: jakou roli vlastně má hrát v moderním světě slušný a schopný člověk.

Příběh je plný ryzího lidství se vším všudy, malosti i rozletu, pevnosti, odvahy i chorobných choutek po neomezené vládě, temné vášně i prosté dobroty srdce. Moudrosti a nadhledu, vedle ryzí, tragicky věčné nepoučitelnosti.

Poslouchejte pozorně…

S Čapkovou tvorbou jsme se už všichni určitě setkali. Bývá označován za jednoho z největších českých literátů a zařazení do povinné četby je samozřejmostí. I já jsem s ním měla na střední tu čest. Vždycky jsem se řadila mezi ty, kteří byli za povinnou četbu rádi a četli téměř všechno. Od Čapka jsem četla pár povídek, ale nikdy mě natolik nezaujal, abych po něm později sáhla opětovně a přečetla si od něj něco dalšího. A tak jsem si konečně řekla, že je načase to napravit a dát Čapkovi další šanci.

Vybrala jsem si Krakatit, protože jsem si vybavovala, že ho kdysi četla kamarádka, a protože mi byl příjemný hlas Jiřího Štědroně. Ale hned jak jsem se dala do poslouchání, říkala jsem si, že to asi nebyla ta nejlepší volba. Začátek byl poměrně chemický a fyzikální, a pro mě tedy vcelku nic neříkající, ale na druhou stranu je vidět, že si autor před napsáním knihy nastudoval dostatek materiálů a nevařil z vody.

Recenze na tuto knihu se mi píše ztěžka, což je pravděpodobně patrné i z toho, jak dlouho už ji odkládám (i když v tom samozřejmě hraje roli i nedostatek času). Po poslechu jsem moc nevěděla, co si o knize vlastně myslím. Doufala jsem se, že se mi to s odstupem času uleží v hlavě a zlepší se to. Mýlila jsem se. Pořád nevím, co si o ní myslím.

Kdykoliv se o knize mluví, povídá se hlavně o jejím poselství o zneužití vědy proti lidstvu, zatímco by se mohla využít spíše pro pomoc lidstvu. Na tuhle myšlenku jsem se v knize docela těšila. Doufala jsem ale, že bude rozvedená o něco více. Místo toho jsem se dočkala jen spousty milostných zápletek hlavního hrdiny, které dle mého byly spíše na škodu.

Hlavní postavou je inženýr Prokop, který má ohromnou zálibu v třaskavinách. Bohužel jsem si k němu za celou dobu nedokázala vytvořit žádný vztah. A pokud nějaký, tak spíše negativní. Vlastně jsem si vztah nevytvořila k žádné z postav, což je podle mě zásadní kámen úrazu.

„Život je třaskavina, víš? Prásk, člověk se narodí a rozpadne se, bum! A nám se zdá, že to trvá bůh ví kolik let, viď! "

Mám takový pocit, že kdybych místo audioknihy měla v ruce papírovou knihu, pravděpodobně bych ji odložila. Příběh na mě místy působil dosti zmateně, ale když se nad tím zpětně zamyslím, tak to docela dobře odpovídalo stavu a povaze hlavního hrdiny.
Naštěstí mé dojmy z knihy o něco vylepšil konec, který byl více akční a nezabýval se tolika zbytečnostmi.

Interpret je pro mě při výběru audioknih téměř na prvním místě. Z toho důvodu oceňuji, že si člověk u Audiolibrix může poslechnout ukázku z knihy, protože kdyby mi interpretův hlas z nějakého důvodu nevyhovoval, stokrát radši si knihu přečtu sama. Předpokládám tedy, že na interpreta si u recenzí audioknih asi nikdy stěžovat nebudu. Trochu mne ale v tomto případě zklamaly hudební předěly. Možná jsem zhýčkaná od nakladatelství OneHotBook, kteří mají zvukový doprovod opravdu vymazlený, ale zkrátka mi přišlo, že v naprosté většině případů se k audioknize hudba vůbec nehodila. Některé části jsem ale poslouchala ještě jednou, protože jsem si knihu potřebovala trochu oživit a hudbu jsem měla ke knize už tak přidělenou, že mi to na druhý poslech vůbec nevadilo.


Zpětně, a po poslechnutí některých částí znova, se na knihu dívám o něco pozitivněji. Přesto Čapka nechám zase na chvíli uležet a za pár let se do něj třeba zkusím opět začíst. 

Celkové hodnocení: 3/5
Děkuji Audiolibrix.cz za poskytnutí audioknihy k recenzi.

Krakatit

Žádné komentáře:

Okomentovat