středa 4. července 2018

Chovejte se jako kočka

Autor: Stéphane Garnier
Překladatel: Jitka Řihánková
Rok vydání: 2018
Nakladatelství: Jota
ISBN: 978-80-7565-305-5
Počet stran: 160

Anotace (zkrácená verze): Kočka všechno pochopila, dělejme to jako ona! Tato samozřejmost inspirovala Stéphana Garniera k napsání příručky o osobním rozvoji pojaté jinak než podobné knihy. Kočka je svobodná, klidná, pozorující, opatrná, elegantní, charismatická, samostatná, hrdá, nezávislá… Má tolik záviděníhodných vlastností, které můžete snadno rozvíjet, když se jí budete inspirovat ve svém každodenním životě.

Nechejte se tedy vést Stéphanem Garnierem a jeho společníkem Ziggym, kteří vám krok po kroku vysvětlí, jak pozorováním vaší kočky zlepšit svůj život.


Když jsem spatřila v knihkupectví tuhle knihu, jako kočičí milovník už jsem se nepotřebovala více rozhodovat, bylo jasné, že bez téhle knihy se neobejdu! Navíc se jedná o takové krásné a malé vydání a pro ty já mám také slabost. I přesto, že kniha se ztuha otvírá, rychle jsem ji dočetla až do konce. Nejedná se totiž o nějaké příliš náročné čtení. Jen některé věty mi občas připadaly dosti krkolomné. Zůstává otázkou, zda je tak autor již napsal, nebo to vzniklo až během překladu. To bohužel nemohu posoudit.

Na první pohled je patrné, že autor je opravdový kočičí milovník a kočka je pro něj téměř bohem. Občas jsem si až říkala, jestli jsou opravdu všechny kočky tak dokonalé a jen ta naše je takový záškodník…

Nejpřínosnější mi přišli stránky s rozvrhem – „Kočičí den“, kde autor popisuje například to, jak je důležité se po ránu protáhnout.  Dále mezi mé oblíbené části knihy patřila kapitola „Kočka je od přírody zvědavá“ a „Kočka miluje svůj dům, značkuje si své teritorium“. Ostatní části knihy mě příliš nezaujaly a bez kapitoly popisující páření kocoura bych se klidně obešla…

Na začátku každé kapitoly je nějaký citát o kočkách. Myslím si, že to hodně kočičích milovníků ocení. Já osobně jsem skoro žádné citáty o kočkách neznala, tak jsem si alespoň rozšířila obzory.

„Rozdíl mezi psem a kočkou. Pes si myslí: krmí mě, chrání mě, musí to být bohové. Kočka si myslí: krmí mě, chrání mě, musím být bůh.“ – Ira Lewis-

V podstatě kniha není příliš odlišná od klasických knih o osobním rozvoji. Myslím si, že čas od času může být prospěšné si něco takového přečíst. Připomeneme si tak věci, které děláme špatně a chceme je změnit, ale nikdy jsme nenašli odvahu, energii či způsob, jak to udělat. Třeba, pokud si to budeme připomínat dostatečně často, jednou tu odvahu na změnu najdeme.

Bohužel jsem se ale na knihu koukala spíše negativně. Nemyslím si, že by autor předkládal špatné rady, ale upřímně nejsou zrovna nejlépe podané… Když si představím člověka, který by se doslova řídil touhle knihou, asi bych se s ním příliš nekamarádila.

Ve finále jsem tedy z knihy poměrně zklamaná, a i přes krásné vydání a pár dobrých rad neplánuji knihu znovu otvírat. Doufám tedy, že se najdou takoví kočičí milovníci, kterým kniha sedne a budou rádi, že ji mají ve své knihovně.

Celkové hodnocení:  2/5
Děkuji KNIHCENTRUM.cz za poskytnutí knihy k recenzi. Můžete si ji zakoupit zde
**

Pokud někdo z vás knihu četl, budu ráda za vaše názory v komentářích.

**

Stéphane Garnier
*1974, Francie
Vystřídal mnoho profesí - pracoval například jako zvukař v USA, truhlář, zpěvák, bloger, účetní, ...
Vydal i několik satarických knížek. Do češtiny ale zatím byla přeložena pouze tato kniha o osobním rozvoji.

Zdroj informací o autorovi z knihy. Zdroj obrázku

4 komentáře:

  1. Tohle není zrovna četba pro mě, ale když jsem si přečetla anotaci, hned mě napadlo: vida, mám konečně vymyšlený dárek pro kamarádku k narozeninám! Teď už se na to tak pozitivně netvářím. Pravda, vypadá zajímavě a líbí se mi to zakomponování citátů, ale krkolomné překlady by jednoho dokázaly vytočit doběla a... no, ještě si ji nejspíš proklepnu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak třeba to není jen překladem, je klidně možné, že i sám autor to napsal trochu krkolomněji. Ale je pravda, že jsem teď četla reakci někoho, kdo knihu četl v angličtině, a znělo to tedy o něco nadšeněji. Možná to nebude až tak špatná volba, sáhnout po knize v AJ

      Vymazat
  2. Kolega o tom stale basni v praci. Ale cetla jsem si ukazku a prijde mi to jako takova ta okecavaci kniha, ktera v podstate neni o nicem a to co tam je napsany lze aplikovat na miliony veci... takze to nakonec vypada jako uzasny radce...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ti přijde docela správně. Je to vlastně takové dost obecné a nic moc neříkající...

      Vymazat