neděle 12. listopadu 2017

Dívka ve vlaku [Audiokniha]

Autor: Paula Hawkins
Interpret: Tereza Bebarová, Lucie Pernetová, Petra Špalková
Rok vydání: 2015
Vydavatelství: OneHotBook
Délka: 11:14 h

Anotace: Audiokniha vypráví příběh Rachel, která dojíždí ranním vlakem do Londýna. Den co den vlak na chvíli zastaví u návěstidla a umožňuje jí letmý pohled do soukromí mladého páru. Postupem času začíná mít pasažérka pocit, jako by ty dva znala - dá jim dokonce jména: Jason a Jess. Jednou však zahlédne něco, co ji šokuje, a krátce nato se dozví, že „její Jess“ se pohřešuje. Má se obrátit na policii? Problém totiž je, že Rachel není zrovna věrohodná svědkyně. Občas si události nepamatuje moc přesně. Navíc, tohle není tak docela její příběh. Je to i příběh Megan a Anny. A je docela dost zamotaný.

O knize jsem slyšela hodně. Maminka ji poměrně chválila, ale zároveň jsem od několika lidí slyšela, že je nebavila, a že ji nedočetli. Řekla jsem si tedy, že bych si na ní chtěla utvořit svůj názor. S tím, že by mě nebavila jsem neměla vůbec žádný problém. Ale zpětně si říkám, že kdybych neměla audioknihu, ale klasické papírové vydání, možná by u mě příběh byl také odepsaný. Audiokniha je však namluvena bravurně a spolu s hudbou dokázala dokonale udržet mou pozornost.


Jako jeden z nejpozitivnějších bodů na této audioknize vnímám, že postavy nejsou těmi nejdokonalejšími lidmi na světě. Mají své problémy a většina z nich se řadí do vrstev, kterými v dnešní době většinou opovrhujeme. Díky tomu, že se tři hlavní ženské postavy střídají ve vyprávění příběhu, ke všem jsem si dokázala najít cestu a oblíbit si je, či s nimi v určitých ohledech sympatizovat. Největší problém jsem však měla s Ann. Podíl na tom měl možná hlas  interpretky, který byl na mě až přehnaně milý, a částečně asi i to, že jsme poměrně odlišné osobnosti. Nakupování oblečení by mě rozhodně nikdy neuklidnilo…

Pozitivně jsem tyto postavy v příběhu vnímala také proto, že to ve mně budilo dojem, jako by se nás autorka
snažila upozornit, abychom neodsuzovali lidi kolem nás dříve, než se o nich něco dozvíme. Ačkoliv si říkám, že přeci žijeme v jednadvacátém století, a že se na předsudky už příliš nehraje, stále se s nimi setkávám téměř denně.

Co se týče detektivní zápletky, přiznám se, že mi nějakou dobu trvalo, než jsem ji odhalila. V průběhu jsem měla několik nápadů, jak by příběh mohl dopadnout, ale pravdu jsem odhalila až u konce. Faktem ale zůstává, že audioknihy vždy beru více jako oddychovou záležitost a tolik u nich nepřemýšlím, jako u běžných knih, takže zase přichází na řadu otázka, jak by tomu bylo v případě, že bych měla knihu v papírovém vydání.

Co mě na knize zamrzelo asi nejvíce je, že jsem úplně nepochytila, jakou roli hraje úplně první věta knihy. Jedna straka pro smutek je, druhá pro radost, třetí dívku znamená. Třetí dívku znamená…” Přišlo mi to hrozně geniální, protože to krásně zní, ale tam to asi tak skončilo. Možná, že mi to jen nějak uniklo, ale jiný význam jsem v knize neobjevila.

Pravděpodobně vám neunikla informace, že tato kniha se dočkala i filmového zpracování. Myslím, že hlavně díky tomu se proslavila. Já osobně jsem se zatím ke shlédnutí filmu nedostala a ani nevím, zda to mám v plánu, ale už jen podle traileru (či dle filmové obálky) mohu říci jedno - i když v knize není hlavní postava zrovna krásná, ve filmech je vždy ztvárněna krásnou herečkou a to je dle mého názoru škoda. Ale filmové tvůrce v tomto ohledu samozřejmě chápu, všichni se raději koukáme po hezkých lidech, ale v tomto případě to filmu částečně ubírá tu myšlenku boje proti stereotypům. Doufám tedy jen, že herečky odvedly dobrou práci a místy budí v divácích opovržení.



Jaký je tedy můj verdikt? Rozhodně nemám v plánu od autorky číst další knihu, ale vás od toho samozřejmě odrazovat nechci, protože si myslím, že každá kniha má své čtenáře. A pokud stále váháte, zda se pustit do Dívky ve vlaku, či nikoliv, když je kolem ní takových rozlišných názorů, doporučuji vám sáhnout právě po této audioknize. Protože když už by vás příběh nezaujal, alespoň je hezky namluvená a je v ní příjemná hudba.

Celkové hodnocení:  3/5
Za poskytnutí audioknihy k recenzi děkuji serveru Audiolibrix.cz
Audioknihu můžete zakoupit zde.

1 komentář:

  1. Rozhodně jsem z knihy taky nebyla úplně nadšená. Docela mi vadilo,že se pořád omílalo pořád to stejný- problém s alkoholem. Jinak film jsem viděla, ale knížka mi přišla lepší. Hlavně kdybych ji nečetla, tak bych se ve filmu nevyznala.

    OdpovědětVymazat