středa 28. září 2016

Wild: A Journey from Lost to Found

Český název: Divočina
Autor: Cheryl Strayd
Rok vydání: 2015
Nakladatelství: Atlantic Books
ISBN: 978-1-78239-486-0
Počet stran: 315

Česká anotace: Pozoruhodně upřímný autobiografický příběh ženy, která se po traumatických událostech rozhodne vyrazit na 1 770 kilometrů dlouhou pěší pouť.
V šestadvaceti letech si Cheryl Strayedová, po smrti své matky a krachu svého manželství, myslela, že přišla o vše. Měla pocit, že již nemá co ztratit a učinila nejimpulzivnější rozhodnutí svého života: odhodlala se sama ujít vysokohorskou trasu Pacifik Crest Trail od Mohavské pouště přes celou Kalifornii a Oregon až do státu Washington. 
Hrdinka, bez jakýchkoli znalostí o přežití v divoké přírodě, se nevyhne střetnutí s chřestýši a medvědy, překonává úmorná vedra či rekordní sníh. Napínavé vyprávění okořeněné humorem živě zachycuje strach i radost mladé ženy tvrdě si razící cestu k cíli navzdory mizivé šanci na úspěch. Pouť ji téměř dožene k šílenství.

zdroj
Cítila jsem se zrovna poměrně ztraceně, když jsem sáhla po této knize, se vzpomínkou na kamarádku, která mi ji doporučila se slovy „best book ever“. Na čtení jsem se tedy těšila z několika důvodů – bude to o pěším turistice pouze s batohem (ke které mám tolik blízko), bude to anglicky a třeba se při čtení trochu najdu. Už bych si měla tato velká očekávání zakázat.

“I didn't feel sad or happy. I didn't feel proud or ashamed. I only felt that in spite of all the things I'd done wrong, in getting myself here, I'd done right.” 

Nejvíce jsem byla zklamaná asi hned ze začátku, kdy jsem se absolutně nemohla začíst. Jediné, co mě u knihy drželo, tak byla právě ona zmiňovaná angličtina a také skutečnost, že jsem člověk, který všechny knihy většinou dočítá. A ve finále jsem ráda, že jsem se přes ten začátek dostala, protože ač to pro mě nebyla nějak závratná kniha, byli části, které jsem si užívala a které stály za to.

Jako nejlepší z celé knihy, jsem vnímala momenty, kdy se Cheryl na své cestě setkávala s různými lidmi. Ráda jsem se dozvídala jejich příběhy a poznávala rozličné osobnosti a důvody, proč se na takovou cestu vydat.
Jedna z věcí, která mi na knize naopak vadila, tak byla částečně i samotná postava autorky. Hlavně její feminismus, jemuž zkrátka neholduji.

“I knew that if I allowed fear to overtake me, my journey was doomed. Fear, to a great extent, is born of a story we tell ourselves, and so I chose to tell myself a different story from the one women are told. I decided I was safe. I was strong. I was brave. Nothing could vanquish me.” 

Jednalo se o první autobiografii, kterou jsem četla. I když to dle mého není úplně klasická autobiografie. V žádném případě však v nejbližší době neplánuji žádnou další číst. Zkrátka asi dávám přednost fantazijním světům.

zdroj
Myslím, že většina z vás slyšela i o filmu. Jak mám ve zvyku, také jsem si ho po dočtení pustila. Není to snad tím, že jsem urputný zastánce rčení, že kniha je vždy lepší než film, ale v tomto případě ji opravdu hodnotím kladněji. Ve filmu mi totiž chyběla spousta postav, které, dle mého, byly v příběhu důležité. Nejvíce mě asi mrzelo, že ve filmu Cheryl nepotkala Douga, protože po závěrečných slovech jsem měla pocit, že i jemu je kniha částečně věnována.
V každém případě z toho vyplývá, že pokud se vám líbil film, určitě vám doporučuji i knihu!


Celkové hodnocení:  3/5

2 komentáře:

  1. Film už jsem viděla a moc se mi líbil. Na knížku se teprve chystám, tak snad mě příjemně překvapí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud se ti líbil film, tak si myslím, že u tebe kniha zaboduje ;)

      Vymazat