neděle 4. září 2016

Rudý kapitán (Naše město #4)

Autor: Dominik Dán
Rok vydání: 2015
Nakladatelství: Slovart
ISBN: 978-80-7529-000-7
Počet stran: 399

Anotace: Při rekonstrukci starého hřbitova objevili dělníci v jedné z rakví lebku, do níž byl vražen velký hřeb. Bylo jasné, že nebožtík zemřel násilnou smrtí. Na místo hrůzného nálezu byli přivolání detektivové z oddělení vražd - začínající Richard Krauz a zkušený Eduard Burger. Kolotoč vyšetřování se roztočil. Detektivové záhy zjišťují, že nebožtíkem je bývalý kostelník z kostela svaté Barbory. Vyšetřování však probíhá k nelibosti všech - vyšších míst i církve samé. Proč? Krauz s Burgerem i přesto pokračují v pátrání... 

Dánovu tvorbu už znám, takže jsem začala číst knihu s tím, že už tak trochu vím, co mě čeká. Autor mě však vyvedl z omylu, když odhalil, co doopravdy bylo motivem zločinu. Opět mě překvapil.

V knize se různě střídají kratší a delší kapitoly, což díky čemuž autor skvěle pracuje s napětím. Musím upozornit i na dvě delší kapitoly, které pro některé možná budou utrpením. Jsou to totiž takové hodiny dějepisu, které čtenáře zároveň oddalují od rozřešení příběhu.
Vážnost tématu, které je opět založeno na pravdivých událostech, zlehčují hlavně dialogy kriminalistů, nad kterými se člověk často zasměje.

„Pochválen buď Ježíš Kristus...“ zasyčela.
„Až na výjimky...“
„Říká se... až na věky!“

Tentokrát mi přijde, že má kniha pár nedostatků. Nejvíce mi vrtá hlavou postava Angely. Chápu, proč v příběhu byla, ale kdo doopravdy byla zač? A proč u sebe měla ty věci, které u sebe měla a jak k nim probůh přišla? Na můj styl je kolem téhle postavy asi příliš mnoho otazníků. Také jsem v knize narazila na pár překlepů, ale to se občas stává.

Už na začátku jsem zmínila, že hlavní motiv byl jiný, než obvykle. Nechci vám prozrazovat, o co se jedná, abych vás nepřipravila o překvapení. V každém případě musím říct, že spousta lidí to možná neocení. Mě samotné to nijak nevadilo, ale určitě bych se obešla i bez toho.  Pokud však po odhalení budete přemýšlet, že knihu nedočtete, překonejte se, vyplatí se to.
Do celého případu je zapletena i StB, ba dokonce i církev. A dozvídáme se, že ani ta není svatá a má mnohá tajemství, pro jejichž utajení je schopná udělat mnohé.

Jedná se o první „dánovku“, která byla i zfilmována. Ráda bych knihu a film porovnala, ale než jsem stihla knihu dočíst, stáhli film z kin a mnoho pozitivních ohlasů na něj není. Škoda.

Závěrem bych chtěla říct, že ačkoli tuto knihu beru zatím jako nejslabší ze série, doporučuji vám abyste si jí přečetli. (Ideálně začněte pěkně od začátku, do knihy Uzel) Kniha je akční, vážná, napínavá, zarážející… a hlavně, jako vždy, skvěle napsaná!

Celkové hodnocení:  3/5

Žádné komentáře:

Okomentovat