středa 24. června 2015

Množírny

Tentokrát to bude článek trochu z jiného soudku. Bude se týkat psů (ale můžete se s tím setkat například i u potkanů) a k jeho sepsání jsem se rozhodla, když jsem dnes narazila na jednu diskuzi. Důvodem je však to, že se s tímto problémem setkávám téměř denně a chci svůj názor rozšířit dál a přimět některé lidi otevřít oči.

Problém se týká množení psů. 
Spousta lidí preferuje koupi psa bez PP (průkaz původu). Jejich argument je jednoduchý – cenově vyjde levněji. Dalším argumentem může být například to, že na výstavy stejně chodit neplánují a tak PP nepotřebují. Často se setkávám i s tím, že lidé rozhořčeně reagují větou: „A tím chceš jako říct, že pes bez PP je něco míň?!“
Ne, nic takového rozhodně říct nechci, ale na oplátku vám povím nějaké své argumenty a pokusím se vás alespoň donutit zamyslet se nad tím, zda si psa bez PP opravdu pořídíte.

Předpokládám, že spoustu z vás zajímá, proč je pejsek s PP dražší. Už za pouhou registraci chovatelské stanice se musí platit. Další výdaje chovatelů padají na veterinární péči, kvalitní zázemí, vystavení průkazu původu, … Zkrátka výdajů mají více než dost. Solidní chovné stanice na prodeji štěňat vydělají minimálně a výdělek opět putuje na chod CHS.
Psi bez PP mají často genetické vady a jsou více náchylní na onemocnění. Je tedy možné, že za péči o ně utratíte ve finále mnohem více.

Činnost chovatelských stanic kontrolují chovatelské kluby. V případě, že narazíte na špatné podmínky či porušování některých pravidel, je potřeba o tom klub informovat. Činnost množitelů nekontroluje nikdo.

Asi většina z vás již viděla nějaké drastické záběry z velkých množíren, kde jsou desítky psů v klecích a proč množit psy, když nám přetékají útulky?
množí se tam nezávazně na příbuzenských vztazích. Proto, když mluvíte s milou paní, která má štěňátka doma a má pouze dva psy (matku a otce), si asi říkáte, že koupí jejích štěňat rozhodně žádné množení psů nepodpoříte. Bohužel tomu tak není. Neříkám, že ten člověk je špatný a že chce na psech jen vydělávat, tak tomu vůbec nemusí být, ale

Bohužel v dnešní době se můžeme setkat i s podvodníky v řadách chovných stanic, kteří buďto falšují PP nebo porušují pravidla chovatelských klubů a psy chovají primárně kvůli výdělku. Na takovéto lidi je potřeba okamžitě upozornit a rozhodně si od nich žádné psy nebrat (říkáte si, že si psa koupíte a zachráníte ho tím, ale jen tím uvolníte místo pro dalšího).

Proto si dejte opravdu pozor při vybírání psa, a pokud se rozhodnete pro psa bez PP, zajděte si do nejbližšího útulku, kde čeká na nové páníčky mnoho němých tváří.

Má Tlapka - původem štěně z útulku, nalezeno v zimě v krabici u popelnic.
Věřte mi, vím, o čem mluvím – naše rodina má soukromý útulek a někdy se setkáváme s otřesnými podmínkami, nad kterými mi zůstává rozum stát. Sami máme dva psy z útulku a jednoho s PP.
Celý problém jsem zde nepopisovala nějak detailně, protože na internetu najdete spousta dalších článků, jen jsem chtěla vyjádřit svůj názor. Pokud byste se však chtěli na něco zeptat, neváhejte.
(Omlouvám se, pokud je článek trochu zmatený, psala jsem ho v rozčílení.)

Zdroje obrázku: 1., 2., 3., 4. vlastní

13 komentářů:

  1. Naprosto rozumím tvému rozhořčení. My máme Jacka taky z útulku, sem tam taky nosíme do útulku nějaké věci a granule. Aspoň trochu přispět. Časem si nabereme pejsků více, ale je to takový boj s větrnými mlýny. Každopádně dát o tom takhle vědět je skvělý nápad. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že alespoň někdo tomu rozumí a doufám, že někdo další si z toho vezme příklad.
      Už jsem se setkala i s názorem, že v útulcích jsou jen samí oškliví a zlí psi. Váš Jack (i má Tlapka) je skvělým příkladem, že tomu tak není.
      Snad se na sebou lidé zamyslí a tato situace se bude zlepšovat.
      Díky za tvůj komentář a přeji hezký den :)

      Vymazat
    2. A zapomněl jsem dodat, že Tlapka je absolutně boží hafík. :D :)

      Vymazat
  2. Skvělý článek, jsem ráda že jsi na to poukázala :) Pes s PP je nemusí být nutně zdravější. Někteří jsou zdraví jako rybka, někteří jsou přešlechtění, třeba chudáci mopsíci co mají problémy s dýcháním a tak..A spousta voříšků je vitálních a nemají žádné problémy. Není to o zdraví, ale o přístupu. Když si pořizujete pejska, chtějte vidět podmínky, informujte se, protože každé štěňátko z množírny, které si někdo pořídí, motivuje množitele, aby v tom pokračoval..A jestli někdo chce pejska co nejlevněji, nebo mu na papírech nesejde a prostě jen chce kamaráda, je nejlepší zajít do útulku, tam jsou pejsci se smutným osudem, ale úžasní :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Ano, jsou případy, kdy jsou i psi s PP zdegenerovaní a psi bez PP nemají žádné problémy. Nikdy se nedá vše házet do jednoho pytle, ale už jsem to zmiňovala v článku.
      Moc děkuji za komentář. Je opravdu potřeba si zjistit všechny podmínky než si jakéhokoliv mazlíčka pořídím (i to, zda mám opravdu čas se o něj starat a zda mu mohu poskytnout vše co potřebuje).

      Vymazat
  3. Souhlasím s Aires, podle mě je blbost, že pes s PP je zdravější. Celý život máme psy bez PP, různé křížence z útulků nebo od normálních lidí. Naše fenka Jessie je 11 letá boloňačka a má se skvěle a čile k světu. Taky nesouhlasím s tím, že všechny psi bez PP jsou špatní. My jsme taky nechali Jess připustit, protože jsme chtěli, aby měla alespoň jednou štěňátka. A nejsme kvůli tomu hned zlí. Je to výborná máma, starala se i o cizí štěně, dokonce se jí udělalo mléko a kojila ona jako náhradní matka. Pečuje i o další mláďata. Nikdy na světě bych ji nevyměnila za nějakého papíráka. Pak máme ještě fenu dalmatina, která má výstavní rodiče a původně měla být s PP, ale protože ji nikdo za takovou drahou cenu nechtěl, nechali nám ji bez papírů. A řeknu Ti, mimo toho, že je děsně praštěná, nevidím mezi PP a bez PP žádnej rozdíl. Rozhodně jsem toho názoru, že množírny jsou špatné a hned bych ty lidi zavřela do vězení, ale propagovat jenom zvířata s PP se mi taky nezdá správné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud máte psa z útulku, je to super. Pokud podporujete množení, už takovou radost z toho nemám. Dle mého je opravdu zbytečné nekonečně množit psy, když jich tu máme tolik, o které se nikdo nestará. Pokud to dotáhneme na takovou úroveň, že tu bude pobíhat spousta zdivočelých psů, může u nás nastat situace, jako již v mnohých cizích státech - stát může dovolit zabíjení psů. Což je situace, kterou bych opravdu nechtěla zažít.
      Již v článku jsem zmiňovala, že to není tak, že lidé, kteří mají štěňátka, jsou zlí. Ale opravdu mi to přijde nerozumné a abych pravdu řekla tak trochu sobecké...
      A nepropaguji pouze zvířata s PP, ale je rozhodně důležitější zachránit ty psy opuštěné, než je neustále množit...
      Děkuji za komentář a za názor.

      Vymazat
    2. Promiň, ale tím, že necháme připustit naši fenku, hned podporujeme množení psů? To se mi zdá absurdní. My prostě jen chceme, aby naše fenka měla štěňátka než opustí tento svět. A nikdy jsem nelitovala, že jsme ji nechali připustit. Noví majitelé nám posílají fotky, s jedněmi jsme se dokonce velmi spřátelili a jezdíme k sobě na návštěvy. Všechna štěňátka se mají dobře. A vím, že Jessie je taky ráda. Podle mě je to stejné jako u žen.

      Vymazat
    3. Mimochodem, zvířátka si s útulku bereme. Máme kocourka z útulku a měli jsme i pejska. Navíc pravidelně na pejsky přispívám penízky a jinými záležitostmi, tak mi tu prosím neříkej, jak podporuji množírny.

      Vymazat
    4. Ale místo toho, že si noví páníčci vzali krásná a roztomilá štěňátka, mohli raději dát nový domov některým psům, kteří to také potřebovali. Já třeba bych svou fenu nikdy nenechala připustit. Je to můj názor a ty máš zase tvůj, já ti ho neberu.
      A nic o tom, že podporuješ množírny jsem neřekla. Naopak jsem ráda, že podporuješ zvířata v nouzi.

      Vymazat
    5. Ale hodně lidí má třeba vysněné určité plemeno pejska, které třeba v útulku není. Nebo jsou jako my, že mají jak zvíře z útulku, tak z normálního chovu.

      Vymazat
  4. A to se neděje i u psů, ale i u králíčků - sama mám doma králíčka, tak mi je bližší hlavně tato problematika.... Je mi opravdu líto, že lidé před tím zavírají oči nebo se tím ani nechtějí zabývat...

    A přitom platí, že jak se člověk chová ke zvířatům, chová se tak i k lidem, rostlinám a věcem.

    OdpovědětVymazat